.b een programma van Mindfulness in Schools
Jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 maken een razendsnel veranderingsproces door. Hun lichaam, hun brein is volop in ontwikkeling. De sprong van kind - tot puber - tot adolescent is voor henzelf ook nauwelijks bij te houden. In deze fase van hun leven zijn ze het liefst en vooral op leeftijdsgenoten gericht terwijl er ook verwacht wordt dat ze presteren op school.
In deze snelle veranderende en oordelende wereld wordt je nergens geleerd hoe je je in de drukte staande houdt. Is dat dan de taak van de ouders, of heeft school hier een opdracht in? Tijdens de pubertijd ontdek je wie je bent en hoe je je voelt. Er wordt van je verwacht dat je weet wat je wil worden.
Stel je eens voor dat je op die leeftijd geleerd wordt wat je kunt doen als je je suf piekert, of als je wakker ligt omdat de stress door je lichaam giert.
Tijdens de .b training leren jongeren over de kracht van gedachten.
Hoe je je moet concentreren en vooral ook hoe je weer op kalmte kan richten.
De mindfulnessles zet je middenin het oog van de orkaan.
Rust en kalmte is dichter bij dan je denkt!
Steeds vaker signaleren docenten de overbelasting onder jongeren, en dat dit een serieus probleem is. Om die reden is het belangrijk om in te zetten op het aanleren van vaardigheden die er voor zorgen dat je allereerst op je gemak bent met jezelf. Zodat je beter begrijpt wat je voelt. Zodat je beter je eigen grenzen herkent en durft aan te geven.
Hoe ziet de .b training er uit in de klas?
Een complete .b training bestaat uit één introductieles en 9 thematische lessen over mindfulness, klaar voor gebruik in de schoolklas.
In 10 lessen leren jongeren wat mindfulness kan betekenen in hun leven en over de theorie achter de mindfulness. Ze leren hoe ze deze oefeningen zelf toe kunnen passen. De lessenserie is zo ontwikkeld dat ze in het bestaande curriculum aan een hele schoolklas kunnen worden gegeven. Want elke les duurt minimaal 45 minuten en maximaal één (les)uur.
Een powerpoint en enkele filmpjes geven de leerkracht ondersteuning voor een thematisch verhaal en het theoretisch kader van de les.
Wat leren de leerlingen?
In de klas worden basisvaardigheden van mindfulness aangeleerd. Door het doen van mindfulnessoefeningen leren zij dat stress grote impact heeft op hoe je je voelt. En dat als we gespannen zijn ondermijnende gedachten aan kracht winnen. Dit is vaak een eerste aanzet tot meer spanning, zelfverwijt en reactiviteit.
Leerlingen leren de spanning herkennen en hoe ze zich kunnen ontspannen. Ze leren dat ze niet altijd overal op hoeven te reageren.
Feedback die leerlingen geven is dat ze de oefeningen direct toepassen, bijvoorbeeld voor het maken van een toets. Andere dingen die leerlingen teruggaven was dat het niet eerder in hen opgekomen was om op deze manier naar hun gedachten te kijken.
Enkele lesthema’s uit de .b training?
De thema's sluiten aan bij de belevingswereld van pubers en jong volwassenen en door het doen van stilte-oefeningen leren ze wat meer opmerkzaamheid kan betekenen voor hun bewustzijn.
Enkele thema’s uit de 10 lessen:
- Leren ont-piekeren,
- De kracht van de gedachten,
- Hoe kan ik me ontspannen,
- De adem als anker,
- Inzicht in de eigen stressreactie en de impact daarvan
- De kracht van compassie en waar we dankbaar voor mogen zijn in ons leven
Deze diashow vereist JavaScript.
Hoe past dit in het schoolcurriculum?
De lessen worden bij voorkeur in het bestaande schoolcuriculum gevoegd. Dat kan ook want een les duurt 45 minuten tot een uur. Er zijn 10 lessen, deze kunnen bijvoorbeeld tijdens het mentoruur worden gegeven.
De lessenserie is zo ontwikkeld dat deze klassikaal kan worden aangeboden in de leeftijdsgroep van 12 tot 18 jaar. Een hele klas trainen is anders dan slechts een groepje leerlingen met faalangst, of bijvoorbeeld alleen de jongeren met een aandachtstoornis. De kracht van de training is dat de hele klas de training krijgt. Ook de jongeren met wie (schijnbaar) niets aan de hand is.
Doordat de hele klas de training krijgt werkt deze preventief. Juist nu leer je hoe je om kan gaan met je gedachten. Dus ook als je nu niet veel piekert kan het zij dat als je deze vaardigheden toch leert dat je er op een later moment veel aan kan hebben.
Wij streven ernaar dat een school haar eigen mindfulness-specialisten aan boord heeft. Dat wil zeggen dat er op elke school die mindfulness uitdraagt enkele docenten zijn die zich middels eigen beoefening mindfulnessvaardigheden hebben geleerd. Waarna zij zich hebben gespecialiseerd tot mindfulnesstrainer voor jongeren.
Wil jij de .b training geven?
De opleiding Trainer .b is er voor leraren en andere professionals die met jongeren werken.
Niet alleen wordt de training gegeven in het voortgezet middelbaar onderwijs, maar ook op ROC's en soms zelfs op HBO’s. Want .b is een compacte training is die in de lesuren van het bestaande curriculum kan worden gegeven. Zonder al te veel huiswerk en met thema’s en oefeningen die bij de leeftijdsgroep aansluiten.
Informatie over de .b trainersopleiding van Mindfulness in Schools vind je op de website van het Centrum voor Mindfulness.
Mindfulness verbetert het emotioneel welbevinden, de mentale en fysieke gezondheid
een pleidooi om mindfulness op middelbare scholen te geven gaat vaak over overbelasting, concentratieproblemen en de rusteloosheid van de pubers (het zich niet kunnen ontspannen).
In een breder perspectief gezien dan heeft een mindfulnesstraining op jonge leeftijd effect op het emotioneel welbevinden en komt het de mentale én fysieke gezondheid ten goede.
Dat komt omdat juist bij deze doelgroep onder spanning, mindfulness een baken van kalmte en ontspanning kan zijn. De training geeft inzicht in stresspatronen en reactiviteit. Mindfulnesstraining vermindert angstklachten en verbetert de nachtrust. Het vergroot empathie en eigenwaarde.
Overige informatie/ downloads
1. Download hier een korte Nederlandstalige introductiefolder over het .b programma
In Engeland wordt er veel onderzoek gedaan naar het effect van de training.
Bekijk de website van Mindfulness in Schools met meer informatie over .b (klik op de afbeelding hieronder)