Mijn naam is Floris Louist. Sinds mijn studie slagwerk en schoolmuziek aan het conservatorium werk ik met kinderen en vooral met pubers. Eerst als drumdocent aan de muziekschool van Haarlem en nu sinds 2008 als docent op het Haags Montessori Lyceum (HML).
Sinds 2003 ben ik bezig met bewustzijns-trainingen en meditatie. Ik vind mindfulness zeer bruikbaar in het dagelijks leven omdat het praktisch toepasbaar en niet ingewikkeld is. In het begin fladderen je gedachten heen en weer, maar door de oefeningen in de mindfulnesscursus leer hoe je je aandacht kunt richten. Het helpt je om niet helpende gedachtenpatronen, veroordelingen en impulsen te doorbreken en plaats te laten maken voor meer kalmte en helpende gedachten.
.b staat voor “Stop, Adem en Zijn”!
Deze eenvoudige vorm van aandachttraining vormt de kern van een cursus van 9 lessen. De .b lessen kunnen worden ingezet in vele situaties en zijn passend voor alle leefijdsgroepen in het voortgezet middelbaar onderwijs.
.b leert je vaardigheden aan waar je een leven lang profijt van kunt hebben.
Pubers gebruiken het:
- om zich gelukkiger, rustiger en meer tevreden te voelen
- om sociaal vaardiger te worden
- om zich beter te kunnen concentreren en efficiënter te kunnen leren
- om te leren omgaan met stress en (faal)angst
- om beter te kunnen presteren op school en in muziek en sport
Het kan pubers helpen bij onder andere: het leren/studeren, het maken van een proefwerk, stoppen met piekeren, in slaap komen, beter je emoties begrijpen en beter je grenzen aan geven.
In mijn mindfulness lessen vind ik het belangrijk dat de deelnemers zich op hun gemak voelen, dat er een ongedwongen sfeer is, dat er ruimte is om te lachen, en dat iedereen zichzelf mag zijn.